For at få leveret måleraflæsninger fra fjernaflæste vandmålere via en SFTP-server, kræver det, at erhvervskunder stiller en SFTP-server til rådighed, og indgår en aftale om levering af måleraflæsninger med VandCenter Syd.
Løsningen overfører dagligt en csv-fil, som indeholder følgende datafelter:
- Aflæsningsdato
- Kunde nr.
- Installations nr.
- Målernummer
- Timeaflæsning (Rækker)
- Enhed
- Aflæsningstype
Krav
For at kunne levere aflæsningsdata, skal erhvervskunden stille en SFTP-server på port 22 til rådighed.
VandCenter Syd skal bruge følgende informationer for at opsætte udsøgning og levering af måleraflæsninger:
|
|
Kundenavn |
Navn på virksomheden hvis aflæsninger skal afleveres |
CVR-nummer |
CVR-nummer på virksomheden hvis aflæsninger skal afleveres |
Kundenummer |
Virksomhedens kundenummer hos VandCenter Syd, som fremgår af fakturering. Anvendes til udsøgning af aflæsninger |
Telefon |
Telefonnummer til kundens kontaktpersonEmail |
Email |
Email på kundens kontaktperson |
Fuldmagt |
Oplysninger om aftalen skal indgås af tredjepart via en fuldmagt |
SFTP-servernavn |
Vært/host navn på SFTP-serveren |
Brugernavn |
Brugernavnet VandCenter Syd skal bruge for at logge på SFTP-serveren |
Adgangskode |
Adgangskoden VandCenter Syd skal bruge for at logge på SFTP-serveren. Adgangskoden slettes hos VandCenter Syd efter oprettelse |
Upload folder |
Den sti på SFTP-serveren, hvor data skal afleveres |
Når data er samlet og afleveret, udfærdiger VandCenter Syd en "Aftale om levering af målerdata til erhvervskunder via SFTP", som skal accepteres, inden opsætning af løsningen.
Vilkår for aftale om levering af målerdata til erhvervskunder via SFTP
Data omfatter måleraflæsninger fra vandmålere tilhørende VandCenter Syd A/S, og som afregnes via erhvervskundens kundenummer
Det betyder, at ændringer i de tilknyttede installationer til kundenummeret automatisk slår igennem på det afleverede datasæt – fx ved tilgang eller afgang af målere som afregnes mellem erhvervskunden og VandCenter Syd A/S.
Det er erhvervskundens ansvar at give VandCenter Syd A/S besked, hvis der sker ændringer til SFTP-server hvor data afleveres. Henvendelse skal ske på info@vandcenter.dk
Data overføres dagligt og omfatter et standardudtræk af måleraflæsninger som timeværdier.
Data overføres det efterfølgende døgn, hvis måleraflæsninger er tilgængelige på overførelsestidspunktet. Eventuelle ”huller” i datasættet udfyldes ikke efterfølgende.
Hvis der er særlige krav til indholdsformateringen, er det erhvervskundens opgave at foretage de nødvendige tilpasninger efter modtagelsen af data på SFTP-serveren.
Ansvaret for anvendelsen af data, påhviler erhvervskunden. Det er således erhvervskundens ansvar at overholde lovgivning om databeskyttelse. Herunder særligt, at måleraflæsninger ikke kan henføres til enkeltpersoner eller husstande.
Erhvervskunden kan opsige aftalen med 1 måneds varsel.
VandCenter Syd A/S kan opsige aftalen med 6 måneders varsel.
Sådan gør du
For at oprette levering af måleraflæsning til erhvervskunden, skal vi bruge en række oplysninger i formularen "Fjernaflæsning for erhvervskunder".
Aftale om levering af måleraflæsninger indgået af andre end erhvervskunden sker via fuldmagt.
Fuldmagten giver tredjepart (fuldmægtig) ret til at indgå en aftale om levering af måleraflæsninger på vegne af erhvervskunden (fuldmagtsgiver)
Fuldmagten skal indeholde følgende oplysninger om både fuldmagtsgiver (erhvervskunden) og fuldmægtig (tredjepart).
- Virksomhedernes navne
- Virksomhedernes CVR-numre
- Navne på underskrivere
- Hvad der gives fuldmagt til fx indhentning af måleraflæsninger hos din forsyning
Fuldmagten er med til at sikre, at vi kun levere aflæsningsdata til berettigede modtagere.
Hvis aftalen indgås via fuldmagt, skal denne uploades til formularen.