- Nyheder /
- Ny skov på Nordfyn
Første træ er plantet: Ny skov på Nordfyn skal beskytte drikkevandet
Grundvandet skal beskyttes med ny skov i Nordfyns Kommune.
24. juni 2026
Mandag blev det første træ plantet i et nyt skovrejsningsprojekt mellem Otterup og Søndersø. Her kan der i fremtiden vokse en stor urørt skov frem, som skal være med til at beskytte grundvandet, styrke naturen og skabe nye muligheder for friluftsliv.
Træet blev plantet sammen med minister for natur og dyrevelfærd, Christian Rabjerg Madsen. Hos VandCenter Syd var vi glade for at opleve den store interesse for både naturen og den langsigtede indsats for at beskytte vores drikkevand.
Vigtig kildeplads for drikkevandet
Området er en vigtig kildeplads for VandCenter Syd, hvorfra vi kan hente op til 10 procent af vores samlede drikkevand til omkring 180.000 kunder.
Vores mål er at producere drikkevand baseret på rent grundvand uden behov for avanceret rensning. Derfor er det afgørende at beskytte de områder, hvor vandet dannes.
Skovrejsning er et af de mest effektive virkemidler til netop det. Når landbrugsjord omlægges til skov, mindskes risikoen for, at pesticider og næringsstoffer påvirker grundvandet.
Langsigtet investering i natur og forsyning
Projektet omfatter op mod 665 hektar jord og er en del af en større indsats for at rejse mere skov på Fyn.
Ud over at beskytte drikkevandet skal den nye skov bidrage til:
- mere biodiversitet
- øget kulstofbinding
- nye rekreative muligheder for borgere
Selvom det første træ nu er plantet, vil den egentlige etablering af skoven ske over de kommende år, efterhånden som arealer opkøbes og planlægges.
Stærkt samarbejde på tværs
Projektet er blevet til i et tæt samarbejde mellem Naturstyrelsen, Nordfyns Kommune, Otterup Vandværk og VandCenter Syd.
Sammen arbejder parterne for at sikre en langsigtet løsning, hvor hensynet til drikkevand, natur og lokalsamfund går hånd i hånd.