Kort og godt om dit vand
VandCenter Syd forsyner hver dag indbyggere, institutioner og industri i og omkring Odense med rent drikkevand. Bagefter aftager vi det brugte vand, som vi renser på vores renseanlæg, inden vi igen leverer det tilbage til naturen.
Du kan trygt drikke vandet fra hanen
Spørgsmål og svar om vandkvalitet og forurening
Hvis du pludselig har misfarvet vand i din vandhane, kan det skyldes flere ting. Kig på farven og tjek her, hvad det kan skyldes.
Hvis dit vand er grønt
Fjernvarme Fyn tilsætter i visse tilfælde et grønt farvestof til fjernvarmevandet for at finde utætheder. Får du grønt vand ud af hanen, er det tegn på en utæthed i din installation. Kontakt hurtigst muligt en autoriseret VVS-installatør og giv Fjernvarme Fyn besked på tlf. 65 47 30 00.
Det grønne farvestof er ikke sundhedsfarligt, men utætheder kan koste dyrt, og det er ikke hensigtsmæssigt at få fjernvarmevand ind i dit drikkevand. Du bør derfor få repareret din installation hurtigst muligt.
Hvis dit vand er rødbrunt eller rustfarvet
Hvis det kolde vand bliver uklart og misfarvet eller rødbrunt/rustfarvet, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. Dette kan fx ske under reparationsarbejde på forsyningsledningen i din gade eller inde i ejendommen.
Misfarvningen er et forbigående fænomen, der skyldes, at aflejret kalk og jern rives med fra ledningssystemet.
Du bør ikke anvende vandet til drikkevand, før vandet atter er klart. Har du drukket af vandet, inden du opdager misfarvningen, er der dog ingen grund til panik.
For at få rent vand skal du skylle dit dine rør igennem ved at lade alle vandhaner løbe et par minutter, indtil vandet bliver klart. Vi anbefaler også, at du venter med at vaske tøj, til vandet igen er klart.
Hvis dit vand er hvidt
Hvis vandet er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet.
Prøv at fylde et glas med "hvidt" vand og du vil se, at luften hurtigt bruser af, og vandet bliver klart.
Luft i vandet er et forbigående fænomen, der kan forekomme, hvis der kommer luft i systemet i forbindelse med reparationsarbejde på ledningsnettet. "Hvidt" vand er ikke sundhedsskadeligt.
Nej, der tilsættes ikke klor eller andre kemikalier til drikkevand fra VandCenter Syd.
Vandet fra vandhanen stammer fra grundvandet som vi pumper op i vores boringer. Ved udvalgte boringer ledes vandet gennem et kulfilter, inden det sendes til vandværket. Kulfilteret fjerner evt. indhold af stoffet DPC, som er en pesticidrest, der findes i grundvandet flere steder i hele landet. På vandværket gennemgår vandet en simpel vandbehandling, som består af iltning og filtrering. Herefter sendes det ud som drikkevand til din vandhane.
Drikkevand fra VandCenter Syds forsyningsområde kategoriseres som ’temmelig hårdt’ til ’hårdt’ med hårdhedsgrader fra 15-20 °dH.
Baggrund: Hvad er hårdhed?
Vands hårdhed beskriver dets indhold af kalk og magnesium. Det har bl.a. indflydelse på, hvor meget sæbe du skal bruge i vaskemaskinen, og hvor tit kaffemaskinen skal afkalkes.
I Danmark angiver vi hårdheden af drikkevandet i hårdhedsgrader (°dH) i disse intervaller:
0–4 °dH = meget blødt
4–8 °dH = blødt
8–12 °dH = middelhårdt
12–18 °dH = temmelig hårdt
18–24 °dH = hårdt
24–30 °dH = meget hårdt
30 °dH = særdeles hårdt
Kilde: GEUS Se, hvor hårdt dit drikkevand er
VandCenter Syd arbejder på at levere blødgjort vand – dvs. vand med reduceret kalkindhold – til alle vores kunder fra udgangen af 2030.
Det blødgjorte vand vil komme ned i hårdhedskategorien ’middelhårdt’ (8-12 °dH), hvor det i dag er ’temmelig hårdt’ til ’hårdt’ (15-20 °dH).
Privat blødgøringsanlæg?
Hvis du installerer et privat blødgøringsanlæg derhjemme, skal du være meget opmærksom på vedligehold og følge serviceaftalerne for det konkrete anlæg.
Ekstra anlæg på din private installation øger risikoen for bakterievækst, tæring på rør og højere omkostninger til drift og vedligehold for dig.
Vær opmærksom på, at private blødgøringsanlæg kan ændre smagen af drikkevandet.
VandCenter Syd foretager løbende kvalitetskontrol af det vand, vi sender ud i ledningsnettet.
Er du utryg ved dit vand derhjemme, kan du få det undersøgt på et laboratorium. Laboratoriet vil hjælpe med at finde ud af, hvilken type analyse du har brug for. Du må dog selv betale for analysen, uanset hvad der er årsag til, at du får vandprøven udtaget.
Er du lejer i en boligforening eller lign., skal du først henvende dig til din udlejer eller vicevært. Hvis udlejeren eller dennes VVS-installatør mener, at vandet er dårligt ved indføring i ejendommen, skal ejeren straks henvende sig til VandCenter Syd.
For at sikre dig mod legionella-bakterier i dit varmtvandssystem skal du sørge for, at temperaturen på det varme vand er høj nok, og at du ikke har stillestående vand i systemet i fx ’blinde’ rør. Følg disse råd fra Teknologisk Institut: Sådan undgår du Legionella i hjemmet - Teknologisk Institut.
Vi opfordrer også VVS-installatører til at tjekke, om der er risiko for legionella fra det varme vand, når de er ude ved deres kunder. Læs mere i vores håndbog for VVS-installatører.
Baggrund: Hvad er legionella?
Legionella er en bakterie, der kan medføre alvorlig lungebetændelse (legionærsyge). Bakterien kan vokse i varmtvandssystemet, hvis temperaturen af det varme vand er for lav, eller hvis der er meget stillestående vand. Problemer med legionella ses mest på store varmtvandsanlæg med et lavt forbrug (erhverv/offentlige bygninger), men kan også forekomme i private varmtvandsanlæg.
Det drikkevand, vi sender ud til din vandhane, overholder alle kvalitetskrav, og du kan trygt drikke det.
Pesticidrester og andre miljøfremmede stoffer er dog en stor udfordring i hele Danmark, og vi ser også forurening af grundvandet i VandCenter Syds område. Derfor overvåger vi vandkvaliteten meget nøje, justerer løbende vores vandindvinding og sætter kulfiltrering på de vandboringer, som er hårdest ramt. Dermed sikrer vi, at det færdigbehandlede drikkevand overholder alle grænseværdier.
> Du kan læse mere om forureningstruslen, og hvordan vi håndterer den, her.
Spørgsmål og svar om vandinstallationer og utætheder
Som husejer ejer og vedligeholder du de vand- og kloakinstallationer, der ligger på din grund. Det gælder både stikledninger i jorden og installationer i bygninger.
VandCenter Syd har ansvaret for at vedligeholde den offentlige del af vand- og kloaksystemet. Den offentlige del begynder som hovedregel ved grundgrænsen (skellet) til en ejendom. Derudover har VandCenter Syd ansvaret for selve vandmåleren, som vi ejer.
På tegningerne herunder kan du se ansvarsfordelingen.
Ansvar for vand- og kloakinstallationer:

Ansvar ved vandmåler:

Hvis du mangler tryk på vandet derhjemme, så tjek først:
- Om der er driftsforstyrrelser i dit område.
- Om ventilerne/lukkehanerne ved din vandmåler står helt åbne.
- Om dine vandhaner og armaturer (perlatorer) trænger til afkalkning.
Hvis vandtrykket fortsat er lavt, kan du få en VVS’er til at undersøge din installation med trykmanometer. Hvis undersøgelsen viser et unormalt stort trykfald i stikledningen til dit hus, kan VVS’eren anmode om at få udskiftet stikledningen.
- Udskiftning af stikledning på offentligt område betales af VandCenter Syd.
- Udskiftning af stikledning på privat grund (fra skel) betales af grundejeren.
Kontakt os for at få oplyst, hvilket vandtryk vi leverer til en bestemt adresse (minimum og maksimum): info@vandcenter.dk eller 63 13 23 33.
Bemærk: Hvis ejendommen har armatur eller maskiner, som kræver større vandtryk end dét, VandCenter Syd leverer, må ejer selv betale for en trykforøger.
Jeg mangler varmt vand
Hvis du har koldt vand i hanen, men mangler det varme vand, skal du kontakte Fjernvarme Fyn. Tjek driftsforstyrrelser på deres hjemmeside fjernvarmefyn.dk, eller ring 65 47 30 00.
Jeg har ingen vand (mangler både varmt og koldt vand)
Hvis du slet ikke har vand i hanen, kan det skyldes, at vi arbejder på ledningsnettet i dit område. Det kan både være planlagt vedligehold og akutte reparationer, fx ved brud på en vandledning.
Når vi lukker for vandet, giver vi besked på mail og/eller sms. Akutte situationer kan vi dog desværre ikke varsle på forhånd.
- Tilmeld dig sms-service her
- Se driftstatus for aktuelle forstyrrelser af vandforsyningen
- Spørgsmål? Ring til os på 63 13 23 33
Før du ringer til os, så tjek:
- Om dine naboer også mangler vand. Hvis ikke, tyder det på et problem i din egen vandinstallation.
- Om vandfilteret (perlatoren) på vandhanen er stoppet til.
Med en fjernaflæst vandmåler kan du bruge vores gratis alarmservice. Her får du besked på mail eller sms, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.
Test selv din installation
Med to lette metoder kan du selv undersøge, om der er tegn på utætheder i din vandinstallation:
Metode 1
- Luk for alle vandhaner.
- Sluk opvaskemaskine og vaskemaskine.
- Kig derefter på din vandmåler. Hvis måleren stadig "tæller" (tallene i displayet ændrer sig), er det tegn på en utæthed.
Metode 2
- Luk for vandtilførslen ved hovedhanen (der sidder ved din vandmåler).
- Prøv så at åbne en vandhane til varmt vand.
- Kommer der vedvarende varmt vand ud af hanen, er det tegn på en utæthed.
Test om toilettet løber/siver
Et utæt toilet kan koste dyrt på vandregningen, selv om det siver så lidt, at det ikke kan ses med det blotte øje. Heldigvis kan du med ”serviettesten” selv lave et hurtigt tjek for eventuelle utætheder. Se hvordan i filmen her (åbner i nyt vindue).
En VVS’er kan hjælpe dig med at reparere utætheder.
Utætte installationer kan blive en dyr fornøjelse:
- En langsomt dryppende vandhane, fx 7 dryp på 10 sekunder, kan koste 3-400 kr. på et år.
- Drypper vandhanen hurtigt, kan det blive op mod 2-3.000 kr. på et år.
- Hvis vandhanen løber med en konstant stråle, kan det koste helt op mod 30-40.000 kr. på et år.
Hold godt øje med dine installationer, så du kan få utætheder repareret i tide.
Vores gratis alarmservice kan give dig automatisk besked, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.
Et løbende toilet kan koste meget dyrt på vandregningen.
- Hvis toilettet løber en lille smule, så det ikke kan ses uden nærmere eftersyn, kan det 6-10.000 kr. på vandregningen.
- Hvis toilettet løber, så man kan se uro i vandoverfladen, kan det koste 30-40.000 kr. på årets vandregning.
- Hvis vandet for alvor løber i toilettet, kan det gå rigtig galt og komme til at koste dig helt op mod 170.000 kr. på et år.
Hold godt øje med dine installationer, så du kan få utætheder repareret i tide.
Test om toilettet løber/siver
Med ”serviettesten” kan du nemt lave et hurtigt tjek for, om dit toilet siver. Se hvordan i filmen her (åbner i nyt vindue).
Vores gratis alarmservice kan give dig automatisk besked, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.
I nogle tilfælde kan du få tilbagebetalt vandafledningsbidraget efter et brud, hvor store mængder vand er løbet ud. Det kræver dog, at bruddet er sket på en skjult installation, og at det spildte vand ikke er løbet ud i kloakken.
Du kan læse mere om betingelserne og ansøge her: Tilbagebetaling - VandCenter Syd.
Din vandmåler kan sende alarm, hvis den registrerer tegn på utæthed i din vandinstallation - enten brud eller lækage. Læs her, hvad de forskellige alarmer betyder, og hvordan du skal forholde dig: Alarm fra vandmåler.
Du kan søge om at få din bolig eller erhvervsejendom sluttet til den offentlige vandforsyning her: Vandinstallation.
Da kan søge om midlertidig vandtilslutning via en barndhane eller en byggevandskasse her: Midlertidig vandtilslutning.
Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33, hvis du har spørgsmål.
Hvis du har produktion eller husdyrhold, hvor du bruger vand, som ikke belaster kloaksystemet, kan du søge om delvis fritagelse for vandafledningsbidraget. VandCenter Syd kan fritage dig for vandafledningsbidraget, hvis du opfylder en række betingelser, og har et CVR-nummer.
Læs mere om vilkårene og ansøg her: Fritagelse for vandafledningsbidrag.
Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33, hvis du har spørgsmål.
