Hvad kan vi hjælpe dig med?

Husk du altid kan gøre brug af vores robot Ariel, nede i højre hjørne, hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her.
Læs mere

Vandinstallationer og utætheder

Som husejer ejer og vedligeholder du de vand- og kloakinstallationer, der ligger på din grund. Det gælder både stikledninger i jorden og installationer i bygninger.

VandCenter Syd har ansvaret for at vedligeholde den offentlige del af vand- og kloaksystemet. Den offentlige del begynder som hovedregel ved grundgrænsen (skellet) til en ejendom. Derudover har VandCenter Syd ansvaret for selve vandmåleren, som vi ejer.

På tegningerne herunder kan du se ansvarsfordelingen.

Ansvar for vand- og kloakinstallationer:

Illustration viser hvornår ansvar går fra VandCenter Syd til forbrugeren gennem et skel på vejen.

Ansvar ved vandmåler:

""

 

Hvis du mangler tryk på vandet derhjemme, så tjek først:

  • Om der er driftsforstyrrelser i dit område.
  • Om ventilerne/lukkehanerne ved din vandmåler står helt åbne. 
  • Om dine vandhaner og armaturer (perlatorer) trænger til afkalkning.

Hvis vandtrykket fortsat er lavt, kan du få en VVS’er til at undersøge din installation med trykmanometer. Hvis undersøgelsen viser et unormalt stort trykfald i stikledningen til dit hus, kan VVS’eren anmode om at få udskiftet stikledningen.

  • Udskiftning af stikledning på offentligt område betales af VandCenter Syd.
  • Udskiftning af stikledning på privat grund (fra skel) betales af grundejeren. 

Kontakt os for at få oplyst, hvilket vandtryk vi leverer til en bestemt adresse (minimum og maksimum): info@vandcenter.dk eller 63 13 23 33.

Bemærk: Hvis ejendommen har armatur eller maskiner, som kræver større vandtryk end dét, VandCenter Syd leverer, må ejer selv betale for en trykforøger.

Jeg mangler varmt vand

Hvis du har koldt vand i hanen, men mangler det varme vand, skal du kontakte Fjernvarme Fyn. Tjek driftsforstyrrelser på deres hjemmeside fjernvarmefyn.dk, eller ring 65 47 30 00.

Jeg har ingen vand (mangler både varmt og koldt vand)

Hvis du slet ikke har vand i hanen, kan det skyldes, at vi arbejder på ledningsnettet i dit område. Det kan både være planlagt vedligehold og akutte reparationer, fx ved brud på en vandledning.

Når vi lukker for vandet, giver vi besked på mail og/eller sms. Akutte situationer kan vi dog desværre ikke varsle på forhånd.

 Før du ringer til os, så tjek:

  1. Om dine naboer også mangler vand. Hvis ikke, tyder det på et problem i din egen vandinstallation.
  2. Om vandfilteret (perlatoren) på vandhanen er stoppet til.

Med en fjernaflæst vandmåler kan du bruge vores gratis alarmservice. Her får du besked på mail eller sms, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.

Test selv din installation

Med to lette metoder kan du selv undersøge, om der er tegn på utætheder i din vandinstallation:

Metode 1

  1. Luk for alle vandhaner. 
  2. Sluk opvaskemaskine og vaskemaskine.
  3. Kig derefter på din vandmåler. Hvis måleren stadig "tæller" (tallene i displayet ændrer sig), er det tegn på en utæthed.

Metode 2

  1. Luk for vandtilførslen ved hovedhanen (der sidder ved din vandmåler). 
  2. Prøv så at åbne en vandhane til varmt vand. 
  3. Kommer der vedvarende varmt vand ud af hanen, er det tegn på en utæthed.

Test om toilettet løber/siver

Et utæt toilet kan koste dyrt på vandregningen, selv om det siver så lidt, at det ikke kan ses med det blotte øje. Heldigvis kan du med ”serviettesten” selv lave et hurtigt tjek for eventuelle utætheder. Se hvordan i filmen her (åbner i nyt vindue).

En VVS’er kan hjælpe dig med at reparere utætheder.

Utætte installationer kan blive en dyr fornøjelse:

  • En langsomt dryppende vandhane, fx 7 dryp på 10 sekunder, kan koste 3-400 kr. på et år.
  • Drypper vandhanen hurtigt, kan det blive op mod 2-3.000 kr. på et år.
  • Hvis vandhanen løber med en konstant stråle, kan det koste helt op mod 30-40.000 kr. på et år.

Hold godt øje med dine installationer, så du kan få utætheder repareret i tide.

Vores gratis alarmservice kan give dig automatisk besked, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.

Et løbende toilet kan koste meget dyrt på vandregningen.

  • Hvis toilettet løber en lille smule, så det ikke kan ses uden nærmere eftersyn, kan det 6-10.000 kr. på vandregningen.
  • Hvis toilettet løber, så man kan se uro i vandoverfladen, kan det koste 30-40.000 kr. på årets vandregning.
  • Hvis vandet for alvor løber i toilettet, kan det gå rigtig galt og komme til at koste dig helt op mod 170.000 kr. på et år.

Hold godt øje med dine installationer, så du kan få utætheder repareret i tide.

Test om toilettet løber/siver

Med ”serviettesten” kan du nemt lave et hurtigt tjek for, om dit toilet siver. Se hvordan i filmen her (åbner i nyt vindue).

Vores gratis alarmservice kan give dig automatisk besked, hvis din vandmåler registrerer tegn på utætheder. Du har dog fortsat selv ansvaret for at holde øje med dit vandforbrug.

I nogle tilfælde kan du få tilbagebetalt vandafledningsbidraget efter et brud, hvor store mængder vand er løbet ud. Det kræver dog, at bruddet er sket på en skjult installation, og at det spildte vand ikke er løbet ud i kloakken.

Du kan læse mere om betingelserne og ansøge her: Tilbagebetaling - VandCenter Syd.

Din vandmåler kan sende alarm, hvis den registrerer tegn på utæthed i din vandinstallation - enten brud eller lækage. Læs her, hvad de forskellige alarmer betyder, og hvordan du skal forholde dig: Alarm fra vandmåler.

Du kan søge om at få din bolig eller erhvervsejendom sluttet til den offentlige vandforsyning her: Vandinstallation.

Da kan søge om midlertidig vandtilslutning via en barndhane eller en byggevandskasse her: Midlertidig vandtilslutning.

Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33, hvis du har spørgsmål.

Hvis du har produktion eller husdyrhold, hvor du bruger vand, som ikke belaster kloaksystemet, kan du søge om delvis fritagelse for vandafledningsbidraget. VandCenter Syd kan fritage dig for vandafledningsbidraget, hvis du opfylder en række betingelser, og har et CVR-nummer.

Læs mere om vilkårene og ansøg her: Fritagelse for vandafledningsbidrag

Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33, hvis du har spørgsmål.

Vandmåler

De vandmålere, som VandCenter Syd bruger, er fjernaflæste. Det vil sige, at dit vandforbrug automatisk bliver registreret. Du behøver derfor ikke selv at indberette dit forbrug til os. 

Hvad betyder symbolerne på min vandmåler?

Find brugervejledning til din vandmåler herunder. Vær obs på at vælge den målertype, der svarer til din.

 

VandCenter Syd ejer og vedligeholder vandmålerne hos vores kunder. Vi giver dig direkte besked, når det er tid til at tilse eller udskifte din vandmåler.

Målerne kører på batteri med mange års levetid. Vi vil typisk skulle udskifte måleren ca. hvert 12. år.

Du kan altid kræve at se ID ved besøg af vores montører, så du er sikker på deres identitet. 

Hvis du opdager utætheder eller andre fejl på din vandmåler, skal du omgående kontakte vores kunderådgivning på 63 13 23 33. 

Mistanke om fejl? 

Hvis du har mistanke om, at din vandmåler ikke fungerer rigtigt, kan du kontakte os for at få måleren afprøvet.

Vær opmærksom på, at du selv skal for afprøvningen, hvis det konstateres, at måleren viser korrekt (dvs. inden for plus/minus 4%, som er de acceptable grænser for målerunøjagtighed). 

Hvis måleren viser større unøjagtighed end plus/minus 4 %, dækker VandCenter Syd omkostningerne til afprøvningen.

Hvis en lukkehane ved din vandmåler ikke fungerer eller er utæt, skal du kontakte en VVS'er for at få den repareret.

Lukkehanerne ved din vandmåler bruges til at lukke for vandtilførslen til dit hus. Test dem jævnligt for at tjekke, om de virker, og forhindre at de gror fast.

Når vi skal skifte din vandmåler, er det et krav at lukkehanerne fungerer. På vores side om vandmålere kan du se en video af, hvordan du gør klar til målerskift.

Sådan tester du lukkehaner

  1. Først skal du åbne for en vandhane så tæt ved måleren som muligt. 
    Luk derefter den ene lukkehane før måleren, så viseren på måleren stopper. 
    Tjek at vandet ikke længere løber i den vandhane, du åbnede.
    Luk op for lukkehanen igen.

  2. Luk derefter den anden lukkehane efter måleren, så målerens viser stopper.
    Tjek at vandet ikke længere løber i vandhanen. 
    Luk op for lukkehanen igen. 

 

Nummeret på din vandmåler står trykt på selve måleren.

  • Har du en vandmåler af mærket Axioma, står målernummeret over displayet. Målernummeret er de 8 cifre, der står efter bogstaverne SN (Serial Number).
  • Har du en vandmåler af mærket Kamstrup, står målernummeret på højkant til højre for målerens display. Målernummeret er de 8 cifre, der står efter KAW).

Du kan også finde dit målernummer ved at logge ind på vores kundeportal, ved at logge ind hos Administrationsservice Fyn eller på side 2 af din vandregning.

Bemærk: Målernummer og installationsnummer er ikke det samme.

Vandkvalitet og forurening

Hvis du pludselig har misfarvet vand i din vandhane, kan det skyldes flere ting. Kig på farven og tjek her, hvad det kan skyldes. 

Hvis dit vand er grønt

Fjernvarme Fyn tilsætter i visse tilfælde et grønt farvestof til fjernvarmevandet for at finde utætheder. Får du grønt vand ud af hanen, er det tegn på en utæthed i din installation. Kontakt hurtigst muligt en autoriseret VVS-installatør og giv Fjernvarme Fyn besked på tlf. 65 47 30 00.
Det grønne farvestof er ikke sundhedsfarligt, men utætheder kan koste dyrt, og det er ikke hensigtsmæssigt at få fjernvarmevand ind i dit drikkevand. Du bør derfor få repareret din installation hurtigst muligt.

Hvis dit vand er rødbrunt eller rustfarvet

Hvis det kolde vand bliver uklart og misfarvet eller rødbrunt/rustfarvet, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. Dette kan fx ske under reparationsarbejde på forsyningsledningen i din gade eller inde i ejendommen.
Misfarvningen er et forbigående fænomen, der skyldes, at aflejret kalk og jern rives med fra ledningssystemet. 

Du bør ikke anvende vandet til drikkevand, før vandet atter er klart. Har du drukket af vandet, inden du opdager misfarvningen, er der dog ingen grund til panik.
For at få rent vand skal du skylle dit dine rør igennem ved at lade alle vandhaner løbe et par minutter, indtil vandet bliver klart. Vi anbefaler også, at du venter med at vaske tøj, til vandet igen er klart.

Hvis dit vand er hvidt 

Hvis vandet er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet.
Prøv at fylde et glas med "hvidt" vand og du vil se, at luften hurtigt bruser af, og vandet bliver klart.
Luft i vandet er et forbigående fænomen, der kan forekomme, hvis der kommer luft i systemet i forbindelse med reparationsarbejde på ledningsnettet. "Hvidt" vand er ikke sundhedsskadeligt.

Nej, der tilsættes ikke klor eller andre kemikalier til drikkevand fra VandCenter Syd.

Vandet fra vandhanen stammer fra grundvandet som vi pumper op i vores boringer. Ved udvalgte boringer ledes vandet gennem et kulfilter, inden det sendes til vandværket. Kulfilteret fjerner evt. indhold af stoffet DPC, som er en pesticidrest, der findes i grundvandet flere steder i hele landet. På vandværket gennemgår vandet en simpel vandbehandling, som består af iltning og filtrering. Herefter sendes det ud som drikkevand til din vandhane.

Drikkevand fra VandCenter Syds forsyningsområde kategoriseres som ’temmelig hårdt’ til ’hårdt’ med hårdhedsgrader fra 15-20 °dH.

Baggrund: Hvad er hårdhed?

Vands hårdhed beskriver dets indhold af kalk og magnesium. Det har bl.a. indflydelse på, hvor meget sæbe du skal bruge i vaskemaskinen, og hvor tit kaffemaskinen skal afkalkes.

I Danmark angiver vi hårdheden af drikkevandet i hårdhedsgrader (°dH) i disse intervaller:

0–4 °dH = meget blødt

4–8 °dH = blødt

8–12 °dH = middelhårdt

12–18 °dH = temmelig hårdt

18–24 °dH = hårdt

24–30 °dH = meget hårdt

30 °dH = særdeles hårdt

Kilde: GEUS Se, hvor hårdt dit drikkevand er

VandCenter Syd arbejder på at levere blødgjort vand – dvs. vand med reduceret kalkindhold – til alle vores kunder fra udgangen af 2030.

Det blødgjorte vand vil komme ned i hårdhedskategorien ’middelhårdt’ (8-12 °dH), hvor det i dag er ’temmelig hårdt’ til ’hårdt’ (15-20 °dH).

Privat blødgøringsanlæg?

Hvis du installerer et privat blødgøringsanlæg derhjemme, skal du være meget opmærksom på vedligehold og følge serviceaftalerne for det konkrete anlæg.

Ekstra anlæg på din private installation øger risikoen for bakterievækst, tæring på rør og højere omkostninger til drift og vedligehold for dig.  

Vær opmærksom på, at private blødgøringsanlæg kan ændre smagen af drikkevandet.

VandCenter Syd foretager løbende kvalitetskontrol af det vand, vi sender ud i ledningsnettet.

Er du utryg ved dit vand derhjemme, kan du få det undersøgt på et laboratorium. Laboratoriet vil hjælpe med at finde ud af, hvilken type analyse du har brug for. Du må dog selv betale for analysen, uanset hvad der er årsag til, at du får vandprøven udtaget.

Er du lejer i en boligforening eller lign., skal du først henvende dig til din udlejer eller vicevært. Hvis udlejeren eller dennes VVS-installatør mener, at vandet er dårligt ved indføring i ejendommen, skal ejeren straks henvende sig til VandCenter Syd.

For at sikre dig mod legionella-bakterier i dit varmtvandssystem skal du sørge for, at temperaturen på det varme vand er høj nok, og at du ikke har stillestående vand i systemet i fx ’blinde’ rør.  Følg disse råd fra Teknologisk Institut: Sådan undgår du Legionella i hjemmet - Teknologisk Institut.

Vi opfordrer også VVS-installatører til at tjekke, om der er risiko for legionella fra det varme vand, når de er ude ved deres kunder. Læs mere i vores håndbog for VVS-installatører.

Baggrund: Hvad er legionella?

Legionella er en bakterie, der kan medføre alvorlig lungebetændelse (legionærsyge). Bakterien kan vokse i varmtvandssystemet, hvis temperaturen af det varme vand er for lav, eller hvis der er meget stillestående vand. Problemer med legionella ses mest på store varmtvandsanlæg med et lavt forbrug (erhverv/offentlige bygninger), men kan også forekomme i private varmtvandsanlæg.

Det drikkevand, vi sender ud til din vandhane, overholder alle kvalitetskrav, og du kan trygt drikke det.

Pesticidrester og andre miljøfremmede stoffer er dog en stor udfordring i hele Danmark, og vi ser også forurening af grundvandet i VandCenter Syds område. Derfor overvåger vi vandkvaliteten meget nøje, justerer løbende vores vandindvinding og sætter kulfiltrering på de vandboringer, som er hårdest ramt. Dermed sikrer vi, at det færdigbehandlede drikkevand overholder alle grænseværdier.

> Du kan læse mere om forureningstruslen, og hvordan vi håndterer den, her.

Regning og forbrug

Du kan altid se de aktuelle vandpriser på vores prisside her.

Du kan se dine vandregninger ved at logge ind hos Administrationsservice Fyn (www.asfyn.dk), som håndterer afregning for VandCenter Syd.

Du kan læse mere om vandregninger generelt på siden her.

Når du har en fjernaflæst vandmåler fra VandCenter Syd, kan du se dit vandforbrug på vores kundeportal. Du kan følge forbrugsudviklingen dag for dag og sammenligne med tidligere perioder. Læs mere om kundeportalen her.

Du kan også se dit samlede årsforbrug ved at logge ind hos Administrationsservice Fyn på asfyn.dk.

På din vandmålers display kan du se det samlede vandforbrug (m3), som måleren har registreret i al den tid, den har siddet i dit hus.

I nogle tilfælde kan du få tilbagebetalt vandafledningsbidraget efter et brud, hvor store mængder vand er løbet ud. Det kræver dog, at bruddet er sket på en skjult installation, og at det spildte vand ikke er løbet ud i kloakken.

Du kan læse mere om betingelserne og ansøge her: Tilbagebetaling - VandCenter Syd.

Privatperson

Som privatperson betaler du samme kubikmeterpris for vandet, uanset hvor meget du bruger. Der er ingen rabatordning.

Virksomhed

Som virksomhed med et stort vandforbrug (over 500 m3 om året) kan du tilmelde dig Energistyrelsens trappemodel, hvor kubikmeterprisen for spildevand (vandafledningsbidraget) falder ved vandforbrug over 500 m3 og 20.000 m3.

Læs mere og tilmeld dig på trappetilmelding.dk.

Hvis du har produktion eller husdyrhold, hvor du bruger vand, som ikke belaster kloaksystemet, kan du søge om delvis fritagelse for vandafledningsbidraget. VandCenter Syd kan fritage dig for vandafledningsbidraget, hvis du opfylder en række betingelser, og har et CVR-nummer.

Læs mere om vilkårene og ansøg her: Fritagelse for vandafledningsbidrag

Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33, hvis du har spørgsmål.

Mit kundeforhold

Du kan se dit kundenummer i øverste højre hjørne af din vandregning.

Du kan også finde kundenummeret på vores kundeportal.

Når du flytter, skal du melde flytning til Administrationsservice Fyn på www.asfyn.dk.

Så bliver dit vandforbrug gjort op, så du ikke skal betale for den nye ejer/lejers forbrug, og dine aftaler bliver flyttet til din nye adresse.

Velkommen som ny kunde hos VandCenter Syd.

  • Er du ny kunde, fordi du lige er flyttet hertil? Meld flytning hos Administrationsservice Fyn: asfyn.dk.  

  • Er du ny kunde, fordi dit tidligere vandselskab/spildevandsselskab har fusioneret med VandCenter Syd? Vær opmærksom på, at evt. tidligere aftaler med Betalingsservice ikke flytter med. Du skal derfor aktivt tilmelde din vandregning fra VandCenter Syd til Betalingsservice, hvis du ønsker at betale på denne måde.

Kloak og spildevand

Som husejer ejer og vedligeholder du de vand- og kloakinstallationer, der ligger på din grund. Det gælder både stikledninger i jorden og installationer i bygninger.

VandCenter Syd har ansvaret for at vedligeholde den offentlige del af vand- og kloaksystemet. Den offentlige del begynder som hovedregel ved grundgrænsen (skellet) til en ejendom. Derudover har VandCenter Syd ansvaret for selve vandmåleren, som vi ejer.

På tegningerne herunder kan du se ansvarsfordelingen.

Ansvar for vand- og kloakinstallationer:

Illustration viser hvornår ansvar går fra VandCenter Syd til forbrugeren gennem et skel på vejen.

Ansvar ved vandmåler:

""

 

Hvis du ser rotter eller tegn på rotter, fx huller i haven, har du pligt til at anmelde det.

Anmeld rotter på din kommunes hjemmeside:

Hvis spildevandet fra køkken eller badeværelse ikke kan løbe i kloakken

Rens dit afløb og vandlås for at fjerne eventuelle propper. Følg fx vejledningen hos Bolius: Sådan vedligeholder du husets afløb – få 7 gode råd til et rent afløb. Vi anbefaler, at du renser dine afløb mindst en gang om måneden for at forebygge tilstopning.

Løser det ikke problemet, kan stikledningen til din ejendom være tilstoppet. Kontakt et kloakfirma, der kan rense stikledningen. Udgiften til at rense stikledningen frem til skel/skelbrønd skal betales af grundejer. Hvis du bor til leje, skal du kontakte din vicevært. 

Hvis der er gentagne forstoppelser, er din stikledning måske defekt. Kontakt en autoriseret kloakmester til at undersøge stikledningen. Hvis det viser sig, at den offentlige del af stikledningen er defekt, betaler VandCenter Syd udgifterne til reparation m.v.

Hvis dine naboer også oplever problemer med at komme af med spildevandet, kan hovedledningen i vejen være tilstoppet. Kontakt da VandCenter Syd på tlf. 63 13 23 33.

Hvis vandet ikke kan løbe væk fra rendestensbrønden på vejen

Start med at fjerne evt. blade og lignende, der dækker risten. Løser det ikke problemet, skal brønden renses:

  • For kommunale veje: Din kommune har ansvaret for at rense brønden.
    Kontakt Odense Kommune: tlf. 63 75 68 00.
    Kontakt Nordfyns Kommune: Driftsafdelingen ved Teknik & Miljø, tlf. 64 82 81 36.

  • For private fællesveje i byområde: Grundejerforeningen eller den tilstødende grundejer har ansvaret for at rense brønden. Din kommune er vejmyndighed.

I huset

Der kan lugte af kloak i badeværelse, køkken og kælder, hvis dine vandlåse tømmes for vand. Det kan fx ske, hvis de ikke bliver brugt i længere tid, eller hvis der er blevet spulet kloakker på din vej.

Når du bemærker lugten, så åbn for vandhanerne, træk i toilettet og hæld vand i dine gulvafløb, så vandlåsene igen fyldes med vand. 1-2 liter vand er nok.

Kloaklugt fra gulvafløb og håndvaske kan også være tegn på, at de trænger til rensning. Gulvafløb og afløb fra vaske skal renses jævnligt, især nyere gulvafløb med indbygget vandlås.

Udenfor

Hvis du oplever lugt fra rendestensbrønden på vejen, skal du kontakte din kommune:

  • Odense Kommune: Giv et tip
  • Nordfyns Kommune: Driftsafdelingen ved Teknik og Miljø, tlf. 64 82 81 36.

Du kan søge om at få din bolig eller erhvervsejendom sluttet til den offentlige kloak her: Tilslutning til offentlig kloak.

Vær opmærksom på, at der gælder særlige vilkår, hvis din ejendom ligger på landet. Kontakt vores kunderådgivning på 63 13 23 33 for at høre om mulighederne for netop din ejendom.

Når du har en septik-, bundfældnings- eller samletank, skal du bruge den kommunale tømningsordning. Din tank bliver herefter normalvis tømt en gang om året.

Læs mere på siden om tømning af tanke til spildevand. Her kan du også se din tømningskalender, bestille ekstra tømning eller tilmelde dig tømningsordningen.

Separatkloakering betyder, at man adskiller spildevand og regnvand i kloaksystemet. Det mindsker risikoen for oversvømmelser ved kraftig regn og sparer ressourcer på de store renseanlæg.

Nye udstykninger i Odense og Nordfyns kommuner bliver altid udført med separate systemer til spildevand og regnvand.

Det er din kommune, der bestemmer om et område skal separatkloakeres. Ved separatkloakering skal du som grundejer også sørge for at separere spildevand og regnvand på din egen grund.

> Læs mere her, hvis dit område skal separatkloakeres.

At frakoble sit regnvand indebærer, at man ikke lader regnvandet løbe i den offentlige kloak. Hvis du holder på regnvandet i din have - fx ved at nedsive, forsinke eller tilbageholde det - i stedet for at lade det løbe i kloakken, så aflaster du kloaksystemet og mindsker risikoen for oversvømmelser.

Samtidig har du mulighed for at få tilbagebetalt en del af dit tilslutningsbidrag.

Læs mere om regnløsninger i haven her, og ansøg om frakobling på siden Frakobling af regnvand.

I et separatkloakeret område giver det store problemer, hvis der ved en fejl løber regnvand i din spildevandskloak.

Ved hjælp af rødbedesaft kan du selv tjekke, om dit afløbssystem har en fejltilslutning, der sender regnvand ned i  spildevandsledningen.
> Se hvordan og find mere info på siden her: Fejltilslutninger.

Oversvømmelse

Som grundejer har du ansvaret for at sikre din kælder mod oversvømmelser som følge af opstigende eller indtrængende vand.

VandCenter Syd har ansvaret for at aflede spildevand fra stueplan og op.

Oplever du fugt eller oversvømmelse i din kælder, kan det ofte skyldes:

  • Indsivende vand, hvis jorden på din grund er fugtig – fx hvis grundvandet står højt.
  • Regnvand der strømmer ind udefra ved kraftig nedbør.
  • Vand der presses op gennem afløbssystemet i din bolig – fx hvis kloakkerne er overfyldte ved kraftig nedbør.

Vand i kælderen kan også skyldes fejl eller tilstopninger i husets stikledning, tagnedløb eller omfangsdræn.

Du kan altid kontakte en autoriseret kloakmester for hjælp.

Har du været så uheldig at få vand i kælderen i forbindelse med kraftig regn, så følg denne tjekliste:

OBS: Undgå at røre ved kloakvand, da det kan indeholde sundhedsskadelige bakterier.

  • Prioritér redningsindsatsen - red det vigtigste først
  • Meld skaden til dit forsikringsskab og/eller et skadeservicefirma
  • Tjek situationen hos dine naboer og giv dem besked, hvis de ikke er hjemme
  • Når vandet er væk, skal rummene udluftes og udtørres
  • En affugter kan bruges til at tørre kælderen

Se også vores råd om, hvad du kan gøre for at forebygge vand i kælderen fremover.

Her og nu – fx ved varsel om skybrud

Er der varslet skybrud eller lignende ekstremt vejr, kan du akut forberede dig med disse råd:

  • Fjern blade fra vejriste uden for dit hus, så vandet kan løbe i kloakken.
  • Fjern blade og andet affald i tagrenderne og tjek, at der er fri passage i dine nedløbsrør.
  • Sørg for, at din sandfangsbrønd er renset. Det er en god idé at rense brønde mindst en gang om året.
  • Luk ventilationshuller i ydervæggene og kældervinduer, hvis de er tæt på terræn.
  • Flyt værdier fra kælderen, og placér andet indbo på reoler.
  • Anskaf sandsække. De kan bruges til spærre for indtrængende vand udefra eller fra gulvafløb og toilet i kælder.
  • Grav evt. render for at lede vandet væk fra huset.
  • Pak løse genstande udendørs som havemøbler, plantekasser eller trampolin væk.

På den lange bane – klæd dit hus på til fremtiden

På længere sigt kan du gøre en række ting for at mindske risikoen for oversvømmelse i din bolig.

  • ·       Installer højvandslukke:
    Et højvandslukke er et kloakrør med to klapper, der automatisk lukker i, når regn- og spildevand bliver presset tilbage mod husets afløb på grund af et overfyldt kloaksystem, fx ved voldsom regn. Højvandslukket forhindrer på den måde, at regn- og spildevand trænger ind i boligen gennem afløbene.
    Et højvandslukke skal renses og efterses mindst en gang om året - og altid efter et skybrud.
    Få hjælp fra en autoriseret kloakmester til at vælge det rigtige højvandslukke og placering. 
    Læs mere om højvandslukke.
    .
  • ·  Installer pumpebrønd:
    En pumpebrønd opsamler spildevand fra husets afløb og pumper det videre ud i kloakken. Pumpebrøndens konstruktion forhindrer spildevand i at løbe tilbage i huset og oversvømme kælderen. Sammen med højvandslukke er en pumpebrønd den sikreste løsning mod kælderoversvømmelse. Pumpebrønden er dog også den dyreste løsning.
    Læs mere om pumpebrønd.

  • ·   Omfangsdræn
    Et omfangsdræn kan lede vand i jorden væk fra huset og dermed forebygge, at vand siver gennem sokkel eller kældervægge.
    Læs mere om omfangsdræn.

Beredskab

Sådan får du besked

Hvis der er mistanke om forurening af drikkevandet i dit område, giver vi direkte besked på sms (eller omdelte sedler ved manglende sms-dækning). I beskeden informerer vi om, hvordan du skal forholde dig. Tilmeld dig gratis sms-service her.

Vi orienterer også om situationen her på vores hjemmeside, på Facebook og i de lokale nyhedsmedier.

Undervejs opdaterer vi løbende med seneste information på vores hjemmeside.

Vi sender direkte besked til de berørte husstande, når vandet igen kan drikkes som normalt.

Kog vandet ved bakteriel forurening

Hvis der er mistanke om sundhedsskadelige bakterier i drikkevandet, giver vi dig besked om at koge det før brug.

Vandet skal opnå en temperatur på 100 grader og koge i to minutter for at slå eventuelle bakterier ihjel. Du finder en uddybet vejledning her.

Beredskabsstyrelsen anbefaler alle danskere at forberede sig til at kunne klare tre døgn i hjemmet uden strøm og vandforsyning. Se anbefalingerne i Beredskabsstyrelsens folder: Forberedt på kriser.

For vand anbefales det at have drikkevand stående på lager: 3 liter drikkevand pr. person pr. døgn – husk også husdyr.

Det kan være postevand tappet fra vandhanen eller vand købt på flaske.

Vandet skal opbevares køligt og mørkt, væk fra direkte sollys.

Tapper du vand fra hanen, skal du være særligt opmærksom på hygiejnen ved tapning, hvis vandet skal stå i længere tid.

Sådan tapper du postevand til langtidsopbevaring

  • Brug godkendte beholdere: Opbevar vandet i en beholder, der er godkendt til fødevarer. Se efter "glas- og gaffel"-symbolet på emballagen og følg producentens vejledning.
  • Rengør beholderne: Rengør flasker og dunke til drikkevand med vand og sæbe, og skyl godt. Desinficer med 2 "propfulde" husholdningsklorin pr. 10 liter vand. Lad stå i 30 minutter før grundig skylning, så alt klorin skylles væk igen.
  • Vask hænder: Inden du hælder vand på beholderen, så vask dine hænder.
  • Tap vandet korrekt: Lad vandet løbe, til det bliver koldt, før du tapper det. Fyld beholderen helt op, så der er mindst mulig luft.
  • Udskift jævnligt: Udskift vandet jævnligt for at sikre, at du altid har rent vand. Rengør beholderne, før du fylder nyt vand i.

Mindre, lokale strømafbrydelser betyder ikke noget for dit vand og afløb.  

Ved store strømafbrydelser: Undgå at bruge vand

I en krisesituation, hvor store områder står uden strøm i længere tid, kan det påvirke vandforsyningen og kloaksystemet. I den situation bør du så vidt muligt undgå at bruge vand. Det gælder både fra hanen og vand til toiletbesøg, bad m.v.

Varsling på sms

Hvis det er muligt for os at varsle dig inden en strømafbrydelse, vil vi gøre det via sms, hjemmeside og Facebook. Du kan tilmelde dig vores gratis sms-service.

Gode råd ved omfattende strømafbrydelse

  • Hvis strømafbrydelsen er varslet i god tid, kan du tappe vand i en flaske eller en større dunk, så du har til forbrug i nogle timer.
  • Væn dig til at have en flaske vand stående i køleskabet – så har du altid vand, hvis strømmen bliver afbrudt med meget kort eller intet varsel.
  • Hjælp din nabo eller andre i lokalområdet, hvis du har tappet i forvejen og kan undvære noget vand.
  • Lad så vidt muligt være med at skylle ud på toilettet eller bruge dine andre afløb under en strømafbrydelse.
  • Når strømmen vender tilbage: Vent gerne lidt med at bruge vand. Det er en stor belastning for rør og pumper, hvis alle forbrugere begynder at bruge vand på én gang lige efter en strømafbrydelse.

Hvorfor skal man ikke bruge vand under en omfattende strømafbrydelse?

Ved en stor strømafbrydelse kan pumper og trykforøgere på drikkevands- og kloaknettet blive sat ud af drift. Det vil få trykket i vandledningerne til at falde, så drikkevandet kan få svært ved at nå ud til de forbrugere, der bor ”yderst” på forsyningsnettet. Hvis du bruger vand, falder trykket yderligere.

Slukkede pumper vil også betyde, at spildevandet hober sig op i kloaknettet og i værste fald løber over i kældre eller til naturen. Hvis du bruger vand, sender du mere spildevand ud i systemet og risikerer at bidrage til overbelastning. 

Priseksempler

Vejledende priseksempel på tilslutning af vand til et byggeri på erhvervsgrund/stormatrikel (fx erhverv, industri, lejlighedsbyggerier). Prisen er beregnet ud fra, at VandCenter Syd skal grave en ny stikledning frem til skel.

Alle priser 2025-priser og inkl. moms.

Tilslutningsbidrag rørstørrelse 63 mm (fast pris)

58.050 kr.

Stikledning frem til skel (Ø 63 mm)

29.912,50 kr.

Sammensvejsning mellem VandCenter Syds stikledning og den private jordledning på egen matrikel

0 kr. (inkl. i prisen)

Byggevand og leje af byggevandskasse

Afregnes efter forbrug til gældende takster. Kontakt VandCenter Syds kunderådgivning for mere information.

Privat jordledning på din egen matrikel (fra ejendom og frem til skel). Skal udføres af din egen VVS'er.

Varierer. Indhent tilbud fra privat VVS'er.

Tilslutningspris i alt

87.962,5 kr. + forbrug af byggevand + VVS-arbejde til etablering af privat jordledning på din matrikel

 

Vejledende priseksempel på tilslutning af vand til en parcel i et nyudstykket område, hvor stikledningen til huset etableres samtidig med den offentlige forsyningsledning.

Alle priser 2025-priser og inkl. moms.

Tilslutningsbidrag rørstørrelse 32 mm (fast pris)

19.287,50 kr.

Stikledning frem til skel (Ø 32 mm)

16.562,50 kr.

Byggevand i hele byggeperioden

0,- (inkluderet i prisen)

Sammensvejsning mellem VandCenter Syds stikledning og den private jordledning på egen matrikel

0 kr. (inkl. i prisen)

Privat jordledning på din egen matrikel (fra ejendom og frem til skel). Skal udføres af din egen VVS'er.

Varierer. Indhent tilbud fra privat VVS'er.

Tilslutningspris i alt

35.850 kr. + VVS-arbejde til etablering af privat jordledning på din matrikel

Vejledende priseksempel på tilslutning af vand til en parcel i et etableret område, hvor VandCenter Syd skal grave en ny stikledning frem til skel - fx ved et eksisterende hus, der er tilsluttet en brønd.

Alle priser 2025-priser og inkl. moms.

Tilslutningsbidrag rørstørrelse 32 mm (fast pris)

19.287,50 kr.

Stikledning frem til skel (Ø 32 mm)

28.000 kr.

Sammensvejsning mellem VandCenter Syds stikledning og den private jordledning på egen matrikel

0 kr. (inkl. i prisen)

Privat jordledning på din egen matrikel (fra ejendom og frem til skel). Skal udføres af din egen VVS'er.

Varierer. Indhent tilbud fra privat VVS'er.

Tilslutningspris i alt

47.287,50 kr. + VVS-arbejde til etablering af privat jordledning på din matrikel

Vejledende priseksempel på tilslutning af en bolig til offentlig kloak.

Alle priser 2025-priser og inkl. moms.

Fast tilslutningspris pr. bolig:

81.112,50 kr.

Stikledning frem til skel:

0 kr. (inkl. i prisen)

Privat kloakering på din egen matrikel (fra ejendom og frem til skel):

Varierer. Indhent tilbud fra din kloakmester.

Tilslutningspris i alt

81.112,50 kr. + kloakarbejde på egen grund

Vejledende priseksempel på tilslutning af erhvervsejendom til offentlig kloak.

Fast tilslutningspris pr. påbegyndt 800 m2 grundareal:

81.112,50 kr.

Stikledning frem til skel:

0 kr. (inkl. i prisen)

Kloakering på egen matrikel (fra ejendom og frem til skel):

Varierer. Indhent tilbud fra din kloakmester.

Tilslutningspris i alt

(m2 grundareal/800) oprundet til nærmeste hele tal x 81.112,50 + kloakarbejde på egen grund

Ligger din ejendom på landet langt fra bymæssig bebyggelse / offentlig kloak, gælder der særlige vilkår. Kontakt vores kunderådgivning på tlf. 63 13 23 33 for at høre om vilkårene for netop din ejendom. 

Hvis du frakobler alt dit regnvand, kan du få 40 % af det såkaldte tilslutningsbidrag tilbagebetalt. Det er det maksimale tilbagebetalingsbeløb, du kan få.

Hvis du kun frakobler fx 50% af dit regnvand, kan du få 50% af det maksimale tilbagebetalingsbeløb udbetalt. 

Satserne er fra 2025.

Tilbagebetaling ved 100 % afkobling af dit regnvand:

32.445 kr.

Tilbagebetaling ved afkobling af 50% af dit regnvand:

16.222,50 kr.